Az online marketing bevezetése

Nem érdemes megfelelő felkészültség nélkül belevágni az online marketing eszközeinek használatába. Tervezzünk, majd ha tudjuk hol állunk, merre szeretnénk haladni és mennyi időt adhatunk erre magunknak, akkor már elindulhat az online marketing eszközök és csatornák használata.
Olvasási idő: 5 perc
Reformo_OnlineMarketing

Tartalomjegyzék

Miért fontos az online marketing?

Még mindig nagyon sokan nem használják ki az online marketing által nyújtotta lehetőségeket! Pedig a hideghívás, e-mail DM (direkt marketing) levelek (NE CSINÁLD), szórólapok vagy plakátok már idejét múlt törekvések. A fizetett PR cikkek jó dolgok, de amennyibe kerülnek -persze egy nagy olvasottságú médium oldalán- nem mindenki engedheti meg magának. Mindazonáltal ez a marketing stratégia a domain erősséget növeli (SEO – backlink) HA a médium oldalán a linkünk „dofollow” jelzést kap.

Legtöbbünk marketing eszközként használja a Facebook Ads, Google Ads fizetett hirdetések felületét azonban, ha megszűnik a fizetés és leállnak a hirdetések, alig látogatják a weboldalunk. Sokan posztolnak céges social média felületükön vagy írnak cikket a weblapukra, tartalom címszó alatt. Ha nem használunk kulcsszavakat vagy nem figyelünk a felépítésre, CTA (call to action) gombok elnevezésére/elhelyezésére vagy nem adunk valamit ingyen mondjuk e-mail címért cserébe, az egésznek kb. semmi értelme. Maximum az ismerőseink kegyessége generál pár darab olvasót vagy likeot.

Elmegyünk konferenciákra, de nem követjük után az érdeklődőket, sőt előre sem dolgozunk, nem gondolkodunk, hogyan lehetne a standunk előtt forgalmat generálni.

Webinárt szervezünk és azonnal eladni szeretnénk a hallgatóságnak és semmi értéket nem adunk, pedig a regisztráltakat ez érdekli.

…és még rengeteg marketing eszköz, online marketing csatorna és megoldás van. Az ügyfélközpontúságról nem is beszélve!

Összetett és szép terület az online marketing. Többen megijednek, mert sok sok dologra kell egyszerre figyelni DE az online marketing csomagunk éppen azért készítettük el, mert hiszünk benne, hogy viszonylag kis energia befektetéssel, jó eredményeket érhetünk el Önmagunk is.

Hogyan kezdj hozzá a digitális marketing felépítéséhez?

Marketingstratégia

A marketing stratégia az üzleti stratégia leképezése, megmutatja hogyan segít a marketing elérni az üzleti célokat. Itt határozzuk meg a marketing célokat, hogy mit ajánlunk, kinek ajánljuk, kikkel versenyzünk és a majd használandó főbb marketing eszközöket. Nem túlzás kijelenteni, hogy manapság a marketingstratégia nagy része digitális. A vállalkozások és fogyasztók szinte mindig online vannak így érdemes erre a területre összpontosítani, itt elérni Őket.

Jelenlegi állapot felmérése (SWOT elemzés)

Az elemzés abban segít, hogy egy adott helyzetet a saját állapotunkra nézve belső és külső szempontok szerint vizsgáljunk. A belső szempontok az erősségek és gyengeségek, ezekre általában közvetlen módon tudunk hatni. A lehetőségek és veszélyek, vagyis a külső tényezők sok esetben rajtunk kívül állnak. Az elemzés a vállalkozásunk jelenlegi állapotát hivatott szemléltetni nem egy konkrét cél elérése érdekében történő előkészületet. Nem jövőbe mutat, az aktuális helyzetünkre ad rálátást.

Mire kínálunk megoldást?

Nagyon fontos megfogalmazni, hogy a termékünk/szolgáltatásunk mire ad megoldást. Írjuk le részletesen, hogy mit kínálunk, mi pontosan az amit átadni szeretnénk. A marketingstratégiánknak is egy nagyon fontos kérdése ez!

Saját példa:

  • Megoldást kínálunk azoknak a vállalkozásoknak (egyéni vagy társas), akik szeretnék online elérni a célközönségük, de online marketing ügynökség igénybevételét nem tervezik vagy nem tehetik meg.
  • Segíteni szeretnénk azoknak a vállalkozásoknak ahol emberi erőforrást és időt tudnak elkülöníteni cégen belülről, hogy aztán az online marketing csatornák felépítését belsőleg oldják meg.
  • Megoldást kínálunk azoknak a vállalkozásoknak akiknél az online marketinges kolléga több területet tudna lefedni és gyorsan, hatékonyan szeretné megtanulni az online marketing eszközök működéseit.

 

 

Értékajánlat

Amit kínálunk, milyen értéket ad majd annak, aki ezt megvásárolja?

Saját példa:

  • Csomagunkkal a szervezetek Önmaguk tudnak felkészülni, nem szükséges időt szánni a külső marketinges csapattal való egyeztetésekre, az átvilágításokra, időt spórolnak és növelik a hatékonyságot. Az anyagok összetétele alapján olvasás közben tudják kiépíteni az adott online marketing területet. Optimalizálhatóak az erőforrások.
  • Pénzügyileg nem megterhelő, spórolnak a csomag megvásárlásával. Egy marketing ügynökség a legolcsóbb csomagunk árától indul felfelé, havonta! A csomagot egyszer kell megvásárolni.
  • Nem kell felkutatnia az online marketing eszközök beállítására vonatkozó oldalakat, megtalálni a megfelelő és ténylegesen helyes leírást/beállítást. Nálunk egy helyen van a jelenleg használható és elérhető marketing eszközök mindegyike, kidolgozva, érthetően leírva.

A szolgáltatás (márka) hangja és az ügyfélközpontúság

A külső kommunikáció nagyon fontos és ezt cégen belül mindenkinek konzisztensen kell alkalmaznia.

Az online marketingnek közösen meg kell határozni egy hangnemet és stílust melyet alkalmazni kellene mindenkor; írásban, telefonon, személyesen. Természetesen a személyes kommunikáció mindig viselni fogja a két vagy több ember stílusjegyeit de az alap hozzáállás, attitűd konzisztens kell, hogy legyen.

Az ügyfél az első és legfontosabb!

Hagyni kell az ügyfelet beszélni, kibontakozni és lesni minden kívánságát, hogy érezze Ő a legfontosabb. Igaz ez az érdeklődés fázisában de igaz kell, hogy legyen a szerződéskötés után is. Nem szabad, hogy azt érezze, hogy valamit nem mondunk el, inkább érezze azt, hogy mindenről tájékoztatni akarjuk, hogy mindent tudjon és tisztán, elegendő információ birtokában tudja meghozni a döntését. Tájékoztatva legyen mindenről, de mindezt úgy, mint amikor két ember elbeszélget. Le kell dönteni a falakat, túl kell menni a formális kérdezz-felelek beszélgetésen mert, ha ezt nem tesszük, a telefon letétele után azonnal hívni fogja a konkurenciát…mert miért ne?!

Saját példa:

  • Cégekkel/szervezetekkel/vállalkozókkal állunk kapcsolatban. Formális, de barátságos a hangnem. Professzionális, korrekt, nyugodt és segítőkész a hozzáállás. Minden online csatornán ahol a Reformo a célpiacához szól, megegyező stílusban kell, hogy kommunikáljon. A potenciális ügyfélnek nagyon fontos, hogy minden esetben amikor velünk találkozik ugyanazt az érzést keltsük benne.

 

 

Célpiac definiálása – marketingstratégia

A célpiac egy konkrét fogyasztói szegmens, akiknek az igényeit ki szeretnénk elégíteni a termékünkkel vagy szolgáltatásunkkal. Az esetek nagy részében ők lesznek a végfelhasználóink.

Saját példa:

  • Cége/Vállalkozása van; beszerzési-, pénzügyi- vagy marketing vezető; ügyvezető/igazgató; cégnél döntéshozó (pl.: board tag)
  • Emberi erőforrást vagy saját idejét tudja felhasználni az online marketing kiépítésére
  • Elbír egy egyszeri 149.000 HUF + ÁFA kiadást
  • Szeretne kilépni az online területre és úgy érzi hatékonyabb, ha az elején cégen belül tartja a marketinget
  • Vállalkozó szellemű

Célcsoport definiálása – marketing stratégia

A célcsoport egy szűkebb kategória, mint a célpiac. Azokat a vásárlókat fedi le, akiket a marketing üzenetünkkel megcélzunk. A célcsoport nem feltétlenül egyezik meg a végfelhasználóval, de a marketing üzenet neki szól.

Az ideális vásárló

Ahhoz, hogy tudjuk kinek szolgáltatunk, kit szeretnénk elérni, tudnunk kell ki az ideális vásárlónk. Az ideális sok mindent jelenthet: lehet a legnagyobb értékű ügyfél vagy az, akinek a legnagyobb szüksége van arra amit kínálunk. A lényeg, hogy legyen a szemünk előtt egy határozott kép azokról, akiket el akarunk érni.

Korábbi és jelenlegi online marketing stratégia elemzése

Nézzük meg és vizsgáljuk át eddig mit tettünk azért, hogy elérjük a célközönségünk. Személyes kapcsolatok útján? Ajánlásokkal? Az ajánlás a bizalom egyik legfontosabb mérőszáma, az egyik legjobb csatorna és ezt egyik online marketing felület vagy eszköz sem fogja tudja felülmúlni. Természetesen itt nem a megkeresések számáról vagy az elérések mértékéről van szó, hanem sokkal inkább a hatékonyságról, minőségről. Az ajánlást a jövőben a tökéletes kommunikáció, ügyfélkapcsolat és kiszolgálás, a termék vagy szolgáltatásunk minősége, a gyors reakció idő stb. mindig lehet erősíteni, az online eszközökkel pedig megtámogatni.

Online marketing erőforrás meghatározás

Határozzuk meg, hogy pénzügyileg mennyire vagyunk stabilak, a szakértelem mennyire van jelen cégen belül. A későbbiekben be tudunk-e vonni külső szakértőket, mennyiben jelentene megterhelést/visszaesést, ha egy kollégát teljes mértékben kivonunk és az online marketingre állítjuk rá. Pénzügyi és emberi erőforrás rendelkezésre áll?

 

 

Konkurencia – nyomonkövetés

Keressük meg (ha nem tudjuk) a konkurens szervezeteket, versenytársakat. Ha megvannak, szedjük össze egy listába (pl.: excel) és elemezzük Őket.

Az elemzés alkalmával nézzük meg, hogy milyen eszközöket és csatornákat használ a konkurenciánk, hogy elérje a célcsoportját. Mi az ami nekik működik és mi az ami nem. Nézzük meg a cég méretét, a weboldal forgalmát, a termékeit és szolgáltatásait. Tudjunk mindent a konkurenciáról. Kérjünk próba ajánlatokat, teszteljük Őket.

Online marketing költségvetés

A költségvetés természetesen mindig az egyik legnehezebb döntés. Gondoljuk át, hogy a jelenlegi profitunk hány százalékát tudjuk, szeretnénk visszaforgatni a cégünk fejlesztésére.

Általánosan elfogadott érték a befutott cégek esetében 6-12% az árbevételből/év.

Cél meghatározás – a marketinges feladata

Mi a hosszútávú célunk online területen? Mit szeretnék elérni, hová tartunk?

Példa:

Éves célok meghatározása (előreláthatólag – ideális helyzetben – az előző évi cél függvényében).

  • 2021.12.31. – online jelenlét kiépítése, lead generálás (jelenlegi weboldal SEO szempontból való javítása, WordPress blog létrehozás és tartalomgyártás, a weboldal forgalmának növelése, adatvédelem szabályozása)
  • 2022.12.31. – lead generálás, lead gondozás, CRM rendszer és automatizálás elkezdése (adott területekre specialisták alkalmazása, követő szoftverek beszerzése, fizetett hirdetések, visszajelzés és kérdőívek, A/B teszt, webinár, hírlevél feliratkozók és e-mail marketing)
  • 2023.12.31. – új célcsoportok megszólítása (chatbot a weboldalra, kumulált X forgalom elérése)
  • 2024.12.31. – az online marketing legtöbb folyamatának automatizálása, stratégia gyártás, marketing csapat bővítés

SMART cél – marketing terv

A SMART célkitűzés segít kézzelfogható és mérhető célokat formálni.

  • S – Specific – konkrét
    • Növeljük a havi árajánlatkérések számát az online jelenlét kiépítésével és organikus tartalommarketinggel.
  • M – Measurable – mérhető
    • Növeljük 100%-kal a havi árajánlatkérések számát (+25 db) az online jelenlét kiépítésével, négy csatorna tesztelésével (Landing page, Facebook, LinkedIn, Youtube) és organikus tartalommarketinggel (Blog).
  • A – Achievable – elérhető
    • Növeljük 50%-kal a havi árajánlatkérések számát (+13 db) az online jelenlét kiépítésével, négy csatorna tesztelésével (Landing page, Facebook, LinkedIn, Youtube) és organikus tartalommarketinggel (Blog).
  • R – Relevant – releváns
    • Növeljük 50%-kal a havi árajánlatkérések számát (+13 db) az online jelenlét kiépítésével, négy csatorna tesztelésével (Landing page, Facebook, LinkedIn, Youtube) és organikus tartalommarketinggel (Blog). Ha több a kiadott minőségi ajánlat akkor nagyobb a valószínűsége a több megkötött üzletnek.
  • T – Time-based – időhöz kötött
    • Növeljük 50%-kal a havi árajánlatkérések számát (+13 db) 2021 december végéig az online jelenlét kiépítésével, négy csatorna tesztelésével (Landing page, Facebook, LinkedIn, Youtube) és organikus tartalommarketinggel (Blog). Ha több a kiadott minőségi ajánlat akkor nagyobb a valószínűsége a több megkötött üzletnek.

SMART cél: Növeljük 50%-kal a havi árajánlatkérések számát (+13 db) 2021 december végéig az online jelenlét kiépítésével, négy csatorna tesztelésével (Landing page, Facebook, LinkedIn, Youtube) és organikus tartalommarketinggel (Blog). Ha több a kiadott minőségi ajánlat akkor nagyobb a valószínűsége a több megkötött üzletnek.

Az online marketing stratégia összefoglaltan mutatja meg, hogy cégünk az üzleti célját hogyan tudja elérni.

 

 

Marketing megvalósítás – marketing eszközök

Itt még nem az a cél, hogy a részletes tevékenység-listánkat összeírjuk. Erre készülni fog egy cselekvési terv. Itt az a feladatunk, hogy meghatározzuk azt a 4-5 fő eszközt, amit a stratégiánk során használunk.

  • Keresőoptimalizálás (SEO)
  • Tartalommarketing (blog cikkek, közösségi média cikkek, infographics, videók, webinárok, események, tanulmányok, stb.)
  • Fizetett hirdetések (Google Ads, PPC, közösségi média hirdetések)
  • Közösségi média marketing (Facebook, LinkedIn, Youtube, stb.)
  • Email marketing (márkaépítés, megszerzés, megőrzés, közvetlen értékesítés, újraaktiválás, forgalom generálása és ajánlások)
  • Automatizálás (CRM, chatbot, folyamatok automatizálása)
  • Monitorozás és követés (Google Analytics, UTM kódok, adatelemzés)
  • Egyéb (kommunikáció, ügyfélélmény, több csatorna konzisztensen, személyreszabás)

A cselekvési terv fogja részletezni, hogy melyik időszakban mire fogunk fókuszálni.

Mérés és követés – marketing terv

Az online marketing egyik nagy előnye, hogy minden mérhető. Mérhető a weboldal forgalma, a kattintások, egy adott cikk olvasottsága, de mérhető az eltöltött idő az oldalunkon, mint ahogyan az is, hogy honnan érkezett az érdeklődő. Az online marketing cselekvési tervben szükséges részletezni, hogy az elérni kívánt stratégiai célhoz mely eszközöknél, milyen mérőszámokat szükséges figyelni és elemezni.

Adatvédelem és biztonság

Az adatok gyűjtése, tárolása, harmadik félnek átadása illetve kérésre vagy ellenőrzésre ezek átadása, törlése szintén alapvető fontosággal bír. Korrekt és szabályozott környezetben eredményesebben lehet dolgozni, arról nem is beszélve, hogy egy esetleges hatósági ellenőrzést is felkészültebben fogadunk. Az online marketing eszközöket használó cégek előtérben vannak, ugyanis nagymértékben gyűjtenek többek között, de nem kizárólag személyes adatokat, melyek alapján a magánszemélyek nem csak, hogy beazonosíthatóak de komoly profilalkotás is történik.

Összegzés

A digitális marketing stratégia és a cselekvési terv végrehajtása időigényes feladat. El kell indulni a különböző -eredményesnek vélt– utakon, majd ezek közül meghagyni ami működik és elhagyni ami nem. Idővel és kitartással viszont beérik a befektetett munka.

Fontos mindig szem előtt tartani, hogy bár azonnal szeretnénk eredményt látni mégis a létező statisztikákat is tudomásul kell vennünk.

  • Új ügyfél megszerzése ötször költségesebb lehet, mint egy meglévő ügyfél megtartása
  • A már meglévő ügyfeleknek történő eladás sikerességi aránya 60-70%
  • Az új ügyfeleknek történő eladás sikerességi aránya 5-20%

A csomagunkkal könnyebb a tanulás és az online marketing kiépítése. 🙂