Hogyan kezdj hozzá az online marketing kiépítéshez?

Az online marketing kiépítése időigényes feladat. Sok munkát szükséges beletenni, mire elkezdenek jönni a számok. Azonban, ha kitartóak vagyunk az erdemény sem marad el!
Olvasási idő: 5 perc
Reformo_onlinemarketingterv

Tartalomjegyzék

Milyen legyen az online marketing terv, ha a digitális marketing területtel kezdesz?

Fontos, hogy írjunk online marketing tervet, azaz, hogy mikor és mit fogunk csinálni. Az adott évben vagy fél évben milyen lépések teszünk az online marketing jelenlétnek erősítése érdekében.

Az online marketing terv lépésről lépésre szemlélteti az elérni kívánt éves célokhoz a kivitelezés folyamatát. Minden lépéshez hozzárendeli a kívánt időt és a költségeket amennyiben az szükséges.

Az első lépés az organikus keresésben megjelenni ez pedig nem más, mint a tartalommarketing.

A tartalomstratégia leginkább a szervezetünk tulajdonában lévő illetve létrehozást igénylő média csatornákon való megjelenést jelenti. Ide tartozik a weblapon és mobilon elérhető blog oldal és social média oldalak, továbbá a szoros kapcsolatban álló média csatornákkal lévő együttműködési lehetőségek. A tartalom írott formában jelenik majd meg, továbbá igyekezzünk ezt vizuális eszközökkel is kiegészíteni a jobb elérés érdekében. A tartalomgyártásra folyamatosan szükség van! Ez egy ingyenes és nagyon hatékony, igazán értéket teremtő módszer arra, hogy íly módon (organikusan – nem fizetve) megismertessük magunkat, termékünket vagy szolgáltatásunkat a digitális térben.

A projekt legelején fontos leszögezni, hogy elengedhetetlen a biztos háttér, a megfelelő alap és a jelenlegi helyzet tisztánlátása.

A szervezet weblapjának a lehetőségekhez képest tökéletesen kell működnie. Hiszen hiába minden erőfeszítés, ha hiba van a rendszerben, valami nem megfelelően működik vagy nem tudunk valami gátló/akadályozó tényezőről. Így a már félig megszerzett látogató/érdeklődő elmegy tőlünk és nem fog visszatérni.

Jelszavak létrehozása és jogok – online marketing terv

Ahhoz, hogy a digitális térben megjelenjünk rengeteg jelszó és regisztráció szükségeltetik a folyamat során.

  • A meglévő regisztrációkhoz még a project kezdés előtt a lehető legmagasabb jogokat kell, hogy biztosítsuk a megfelelő embereknek és ezeket az embereket ki is kell választani.
  • Minden csatornához, minden felülethez egy adott email címet használjunk és a jelszavakat kombináljuk. Amennyiben több e-mail cím kerül használatra, úgy készítsünk vagy irányítsuk át a leveleket egy erre dedikált címre. Az optimális működés érdekében, érdemes egy postafiókba, külön mappákba rendszerezni, így egy felületet tudunk használni, semmi nem vész el.
  • Minden létrehozott jelszó és bejelentkezési név mentésre illetve tárolásra kell, hogy kerüljön. Időközönként mentsük el ezeket a jelszavakat több helyre (pl.: külső SSD, pendrive, felhő).

Szervezetünk jelenlegi digitális marketing állapotának elemzése

Megnézzük az elmúlt évet, milyen mérhető adatok vannak. Függően attól, hogy mennyire voltunk aktívak online, hány csatornát használtunk vagy mennyire vagyunk újak ezen a területen fogja eldönteni, mennyire lesz komplex az elemzés és mennyi adatot kell összegyűjteni. Nagyon fontos, hogy csak azokat a mérőszámokat gyűjtsük ki, melyek egyrészt relevánsak számunkra, másrészt amelyek a későbbiekben a méréseink eszközéül fognak szolgálni.

Például:

  • Google Analytics
    • weblap látogatási szám
    • weblap látogatási idő
    • stb.stb.
  • Árajánlat
    • havi ajánlatkérések átlagosan (weblapon és/vagy emailen keresztül)
  • Facebook, LinkedIn stb.
    • oldal követők
    • oldal like
    • stb.stb.
  • Google
    • a keresőben az „XY” kulcsszavakra hol jelenik meg weboldalunk (kulcsszókutatás után)
    • Google Search Console vagy más helyen de pl. a backlink mennyiség nagyon fontos
    • Google cégem

 

 

Kulcsszókutatás – marketing eszközök

A kulcsszókutatás nehezsége talán abban áll, hogy mikor már megtaláltuk, utána ahogyan azokat használni kellene! Megtalálni nem atomfizika. Vannak ingyenes szoftverek, ingyenes termék próbák, ami alatt ezt végig lehet pörgetni és máris készen vagyunk. Nézzük át a konkurencia weblapjait az adott szoftverrel, a szavakra kattintva azonnal kapunk még egy tonna újat, amiket át lehet nézni. Válogassuk ki a szervezetünkre, szolgáltatásunkra és termékünkre leginkább illő szavakat és már készen is vagyunk. Ezeket mentsük el egy excel táblába. Vannak egyszavas kulcsszavak, mint a „marketing”, aztán a kettő „online marketing” majd a három plusz szavasak, mint például az „online marketing csomag”. A 3+ szavas kulcsszavakra viszonylag egyszerű előrekerülni, érdemes ezekkel kezdeni. A kulcsszavaknál érdemes figyelni a keresési mértéket, azaz, ha valamelyik kulcsszóra 50-en keresnek de a másikra 1000-en, akkor ne bajlódjunk a kevesebbet érő szóval, de persze használjuk, csak ne arra élezzük ki a tartalmunkat.

Sok dolog van ami fontos de ezek már az online marketing csomag anyagaiban érhetőek el.

WordPress vagy egyedi fejlesztésű weboldal – marketing tanácsadás – honlapkészítés

A WP előnye, hogy bárki tudja szerkeszteni. Az se baj, ha nem mi kezdjük el megtanulni, hogyan is kell weblapot csinálni. Egyik barátom mondta még, hogy a 80%-át különösebb probléma nélkül meg lehet csinálni egy 30 perces videó megnézése után, de a maradék 20%, na az nagy fejtörést okozhat.

Ha egyedi fejlesztésű a weblapunk, mindig kötve lesz a kezünk a fejlesztőhöz és minden SEO beállítást, írást neki kell elvégeznie/programoznia.

Bármelyiket is választjuk vagy már rendelkezünk vele, hozzunk létre egy külön menüpontot, vagy landing oldalt ahová fogunk írni. Hogy mire figyeljünk a kialakításnál, milyen SEO szempontokat állítsunk be vagy kérjünk a fejlesztőtől az szintén a csomagunk egyik anyagában van. Csak néhány dolog amire figyelni érdemes: HTML Title tags, ALT text a képeknél, meta leírások, SSL beállítás, URL címek megfelelően, sitemap legyen, UX-felhasználóbarát oldal legyen, Google Analytics-, Search Console-, Tag Manager stb. kódok betétele, a megfelelő pluginek használata, weblap mentés, mobil reszponzív legyen és GYORS legyen az oldal.

Konkurenciaelemzés – marketing menedzser

Elemezzük a konkurenciát, hogy tudjuk hol állnak Ők és hol mi (jelenleg). Az elemzés alkalmával megnézzük, hogy milyen eszközöket és csatornákat használ a konkurenciánk, hogy elérje a célcsoportját. Mi az ami nekik működik és mi az ami nem.

Nézzük meg minimum a következőket:

  • Megnézni az adott kulcsszavakra hol állnak
  • Backlink mennyiség
  • Cégméret
    • Nettó árbevétel X évben
    • Alkalmazotti létszám
  • Tartalom mennyisége
    • Google – site:versenytársneve.hu – hány oldalt indexelt? Néhányat nézzünk át.
  • Közösségi média
    • Facebook és LinkedIn követők, kedvelők, tartalom milyen gyakori és milyen minőségű. Mennyi a reakció-megosztás-hozzászólás.
    • Youtube van-e – ha igen hányan vannak-hányan nézték meg a videókat összesen.
  • Page Authority and Domain Authority
    • A Domain Authority nem lineáris, hanem logaritmikus skála. Ez azt jelenti, hogy sokkal egyszerűbb 10-ről 20-ra feljutni, mint 80-ról 90-re. Azok a webhelyek kaphatnak magas pontszámokat, amelyekre sok jó minőségű külső hivatkozás mutat (például a Wikipédiáról vagy a Google-ról). A kisebb webhelyek, amelyek kevésbé „népszerűek” az interneten, és ezért kevesebb visszahivatkozásuk van alacsonyabb pontszámot kapnak a DA rendszerben. A teljesen új domainek és webhelyek mindig 1-es pontszámmal kezdenek.
  • Google My Business (Google cégem) értékelés

A szükséges (minimum) online marketing csatornák/eszközök létrehozása/beállítása

Az alábbi felületeket a mérések, követések, adatok, kampányok miatt, a célpiac elérése és a szervezetünk külső megitélése miatt hozzuk létre.

Google My Business (Google cégem)

A térképes keresőn elég jó helyet tudunk elfoglalni, ha van ilyen felületünk. Valaki rákeres a cégünkre és ha jól van felépítve, a szükséges lépéseket és beállításokat megtettük, akkor könnyen az első háromban lehetünk az adott keresési szavakra (kulcsszavak). Tudunk értékelést kérni, nyitvatartást és ajánlatokat szerkeszteni. Ezt többé kevésbé mindenki ismeri, de mégis sok szervezet nem foglalkozik vele, nem tartja karban és ez hiba.

Google Search Console

Láthatjuk, hogy mikor térképezték fel egy-egy oldalunk, vagy éppen ennek a kérvényezését indítványozhatjuk, hogy gyorsítsunk a SERP-be (search engine result page – pl.: Google) kerüléssel. Ha valami hiba van a weblapunk aloldalaival, itt megtaláljuk. Tudunk már nem létező 404-es oldalakat tiltani vagy épp megnézni a mobil használhatóságot, a backlinkek mennyiségét és helyét.

Google Analytics

Azt hiszem ezt már mindenki ismeri. Minden a weblapunkra jött látogatót számol. Számolja, hogy mennyi időt töltött ott, melyik oldal mennyire populáris stb. stb.

Google Tag Manager

Lehetővé teszi, hogy könnyedén frissíthessük és címkéket adjunk a Google Analytics kódunkhoz anélkül, hogy manuálisan kellene kódot írni – ezzel időt és sok fejfájást takaríthatunk meg. Tegyük fel, hogy nyomon akarjuk követni, hányan kattintottak egy letölthető PDF-linkre. A Google Címkekezelő nélkül ehhez be kell lépni és manuálisan módosítani kell az összes letöltési linket. Ha azonban rendelkezünk Google Címkekezelővel, egyszerűen hozzáadunk egy új címkét a Címkekezelőhöz a letöltések nyomon követéséhez.

Google Alerts

E-maileket kaphatunk, amikor egy témához új eredmények jelennek meg a Google keresésben. Például információkat kaphatunk a nevünkkel kapcsolatos hírekről, termékekről vagy említésekről.

 

 

Facebook és LinkedIn, Instagram, Youtube vagy…

Manapság a Facebookon már kötelező fent lenni cégként is, a többi social média csatorna már piac függő.

Minden beállítással (pl.: Facebook oldal létrehozása, Instagram használata) és hasznos infóval kapcsolat tudást és a felépítési lépéseket a csomagunkból megtudhat.

Regisztráljunk és kezdjük el ezeknek a csatornáknak is a felépítését.

E-mail marketing

Első körben érdemes feliratkozókat gyűjteni.

Adhatunk valamit ingyen (tudásanyag pdf. vagy webinár) és cserébe e-mail címet kérünk.

Gyűjthetünk hírlevél felirakozókat is, de ezt már csak akkor, ha van tartalom a weblapon.

Ha van elég e-mail címünk kezdhetjük kiépíteni az e-mail marketing csatornánk is. Küldhetünk hírlevelet, akciókat, promóciókat-új termék próba vagy teszt lehetőség, bármit amire előzetesen hozzájárulását adta az e-mail címét megadó személy (GDPR)!

Ennek a csatornának a kiépítése sem bonyolult, ahogy a többi sem, de érdemes nagyon átgondolni többek között, hogy milyen e-mail kiküldési módszert/szervert/szövegkörnyezetet/ütemet használunk.

Online marketing terv második rész

A fenti rész ahhoz kellett, hogy az ezt követő folyamat stabil lábakon álljon!

Innentől kezdve minden szervezet a saját maga által, a stratégiában meghatározott célok mentén halad. Erre kell, hogy készüljön egy cselekvési terv, amely pontosan írja le a feladatokat és az erre szánt időket, mérföldköveket állítva magunk elé.

Amennyiben az online jelenlétet most alakítjuk ki, javasoljuk a tartalommarketinggel kezdjük. Nem igényel különösebb befektetést, külső szakértőt (amennyiben tudjuk hogyan írjunk figyelembe véve a SEO (keresőoptimalizálás) szempontokat).

Kezdjünk el írni! Tegyük fel a weblapunkra, osszuk meg közösségi csatornáinkon és vegyük fel a kapcsolatot kisebb vagy akár nagyobb média oldalakkal, bízva abban, hogy átveszik a cikkünket. A tartalommarketing hosszú távon fizetődik ki. Vannak 2011-es cikkek is még 2021-ben a Google első oldalán! Hetente, két hetente egy komolyabb tartalom már egy nagyon jó szint és már akár az első tartalmunk is szerepelhet jó helyen. Mindez attól függ, mennyire figyeltünk oda a SEO-ra illetve mennyire nagy a konkurencia, de nem lehetetlen!

Egy két hónap tartalomgyártás után el tudjuk kezdeni a tartalmaink, a weboldalunk és termékünk promotálását is fizetett hirdetésekkel. Ez a PPC kategória. Legyen szó Facebook, Instagram, LinkedIn, Youtube vagy Snapchat, Tiktok vagy Google ADS (Google hirdetés) fizetett hírdetésekről. Komoly lökést adhat a fejlődésnek a fizetett hirdetés de nem javasoljuk ezzel kezdeni. Ha már van egy látogató bázisunk és ezt toldjuk meg fizetett hirdetésekkel, a Google is boldogabb és figyelembe fogja venni a rangsorolásnál.

Állítsuk be a megfelelő mérőszámokat, lássunk el követő kódokkal mindent amit szeretnénk később mérni, szabjuk személyre a Google Analytics felületünket, figyeljünk az adatvédelemre és kezdjük el tanulni a következő lépést, a következő kiépítendő csatornát! A csomagunkkal gyorsabb. 🙂